Критерии за избор на
консултантска фирма (накратко
– “консултант”)
За
фирмата-консултант
Консултантът
е доказан с години на пазара, а не е новосъздадена или скоро създадена фирма.
Консултантът
е известен в професионалната общност.
Консултантът
е компетентен и решава проектите си сам, без да ползва подизпълнители.
Консултантът
е имал и има клиенти, които са “знакови” в българския бизнес и администрация.
Консултантът
е по-добре да е изцяло българска фирма или с доминиращ български дял.
Предимства
за клиента, предлагани от консултанта
Консултантът
предлага безвъзмездна помощ и след приключване на проекта.
Консултантът
има опит в съответния бранш или (алтернативно!) с клиенти в друг бранш, които
са сходни по големина, брой и сложност на процесите и др.
Консултантът
има богат и разностранен браншов опит.
Консултантът-резидент (този, който пряко работи с клиента) при необходимост ползва “тилова” подкрепа от свои колеги.
Консултантът
ползва, според случая, консултанти-“единаци” или екип от консултанти.
Персоналът
е “териториално пръснат” в страната.
Персонал
на консултанта
Консултантът
ползва персонал с реален производствен и мениджърски опит.
Персоналът
на консултанта е балансиран, по пол, възраст, състав.
Консултантът
ползва персонал от млади специалисти и се грижи за въвеждането им, като им
осигурява участие в проекти и обучения заедно със “стари пушки”.
Консултантът
обучава и подготвя персонала си на външни и вътрешни курсове.
Консултантът има и персонал с одиторски опит (курсове за
водещи одитори, одиторска практика).
Публичност
и откритост
Консултантът
е заявявал позициите си публично – с доклади на конференции, статии и др.
Консултантът
има достатъчно информативен сайт в Интернет, включващ и референции.
Консултантът има активна преподавателска дейност –
публични семинари, фирмени обучения.
Консултантът
може да представи достатъчно референции от свои клиенти.
Отношения
на консултанта с Органи за сертификация на системи
Консултантът
работи с повече от само един или два органи за сертификация на системи.
Консултантът
не гарантира “успешна сертификация, само ако сертификатор бъде еди кой си”.
Компетентност
и иновации
Консултантът е запознат добре и изповядва световно
известни школи (Джуран, Файгенбаум и др.).
Консултантът
има компетентност, която освен стандарти за системи, включва още знания по
мениджмънт и съвременни методи за управление на процесите.
Консултантът
е иновативен – развива услугите си и овладява нови области на консултиране.
Консултантът
ползва правилно писмено и говоримо българския език.
Консултантът
има персонал ползващ чужди езици, може да работи, да създава документи и да комуникира на поне един-два чужди езици (английски, френски, италиански, руски, немски).
Система
за управление на качеството
Консултантът
е създал, поддържа и е сертифицирал своя система за управление на качеството.
Консултантът
има валиден за момента сертификат за системата си по качеството.
Сертификатът
на консултанта не е бил отнеман или сертификацията – прекъсвана
Повече по темата има в книгата на Анастас Кехайов "Управлявай качествено чрез ISO 9001", материала "За грехопаденията на професионалната ни гилдия" (по доклад, изнесен на Националната конференция по качеството, 2008 г.)
ОтговорИзтриванеТози материал не е писан специално за тук. Преди няколко години, шефката на една фирма помоли за помощ - как да се ориентира при избора на консултант. Това беше писано за нея. Не знам дали й е свършил работа - т.е. дали го е приложила при избор, но ако е "да" - не ние бяхме избрани. Колко ли е вдигната летвата?
ОтговорИзтриване