вторник, 25 февруари 2014 г.

"Системата не ме интересува ... Трябва ми само сертификат!"

Темите, за които стана дума в постинга "Какво ще следва?", бяха замислени без да се отчита силата на насрещния вятър. А той, вятърът, се оказа почти бурен и по такъв начин, че издуха всякакви благи намерения за срокове...

Но, по темата...
Манифестът "Системата не ме интересува ... Трябва ми само сертификат!" някои ти го казват направо в лицето или по телефона и още в началото, когато искат оферта за консултиране "по исо-то". За какво ли пък на тези хора им трябва сертификат? Явно някой им го иска и то така, че да не могат да му откажат...

Това звучи като
"Не мога да плувам... трябва ми само документ за спасител!"
или
"Не мога да карам кола... дай ми само книжка!"

Чисто е положението, когато сертификат искат потенциални клиенти, партньори, доставчици или други, свързани с бизнеса фигури, които гледат сериозно на нещата и искат да са сигурни във фирмата. Някой път и самата фирма може да иска да има сертификат, за да е сигурна че е направила адекватна и ефикасна система... Нещата почват да се развалят когато "сертификата го искат" агенции, оперативни и други програми и прочее "надстройки" на бизнеса и на някои обществени практики. Тогава наличието или не на сертификат е хватка за дискриминиране на кандидати за ядене на някакъв вид баница. Ето така в очите на хората се сваля престижа на сертификатите - като ги приравняват едва ли не до нивото на тормозещите бизнеса лицензи, разрешителни и прочее кетапи... Така се сваля нивото и на общественото мнение за хората, които се занимават с консултиране на фирми и одитиране на системите им.

Идва моментът да се напомни кои фирми посягат да си почистят и подредят бизнеса, ползвайки стандарт като ISO 9001 или някой от другите. Четейки внимателно ISO 9001 разбираме следното - има само две основни причини фирма/организация да прави система...

Първо - за да докаже и доказва че е постоянно способна да доставя продукт, който съответства на всички изисквания - клиентски, договорени, тези на приложими нормативни актове и накрая на някакви свои собствени изисквания (ако има свои - може и да няма...)

Второ - че, постигайки първото, ще се стреми постоянно да увеличава удовлетвореността на клиентите си, ползвайки инструментите на системата по качеството.

Трето - няма трето!

За трето може да кажем, че по идея и за пред целия свят стандартите за системи за управление са доброволни за прилагане и ако задължаваш някого да ги усвоява - това е вид насилие под форма, че се защитава някакъв обществен интерес... А би трябвало обществения интерес да го създава и упражнява обществото, а не негови добронамерени и престараващи се ментори




Няма коментари:

Публикуване на коментар