сряда, 26 февруари 2014 г.

"Излишен ли е третият?" (или "Да викаме ли консултантa си да присъства на външен одит?")

По-добре е да не го викате. Сега да видим защо...

Житейското правило е - Във всякакви по-специални и по-интимни отношения фигурата на третия е излишна. И тъй като одитирането е вид специални отношения между одитор и клиент, по-добре е да не се меси някой трети.

Извън житейските основания има и такива, които са си чисто практически...

1) Когато присъства консултант това може да накара одиторът да си мисли, че системата е халтава и има нужда от патерица в случай на залитане. Ако системата е наистина халтава, консултантът е необходим - нему обичайно може да се възложи ръководството на своеобразен "кризисен център" за бързо реагиране и замазване/закърпване на дупки в системата. Така че, щом се появи консултант, одиторът си казва нещо от рода на "Аха, ясна е работата ..."

2) В присъствието на консултант одиторът може да изпита дискомфорт от това, че го наблюдават и (още по-лошо!) оценяват (той си мисли така... ). Никой не обича да го оценяват, а най-вече това са тези, които оценяват.

3) Има риск от размяна на реплики за обсъждане на едно или друго изискване на стандарта, при което ситуацията е нещо като сблъсък на два вида компетентности по една и съща материя. При това клиентът гледа и слуша... нещо, което кара одиторът да е неотстъпчив и да вади от девет кладенеца вода. Да се усъмниш, че одитор не е вникнал в "дълбочинните смисли" на стандарта е много лошо - все едно да кажеш на жена че е грозна или на консултант че е глупав.

4) Горният сблъсък е гарантиран по една важна причина - различните погледи върху стандарта и различните методи за усвояването му в практиката. Повечето одитори ги обучават така, че ги привързват тясно и строго към буквата на стандарта и към един "най-правилен" модел - там многообразните и изтънчени интерпретации на някакво изискване, прилагано в различни фирмени практики никак не се приветства. Даже сме виждали как при израза "интерпретация на изискванията на стандарта" професионални одитори настръхват, за да бранят честта на стандарта.

При консултантите е обратно - тях ги владее невероятно силна тръпка, когато се случи да намерят ново "N-то" различно решение за прилагане на едно изискване. Намирането на такива решения става въз основа на разбирането за духа на стандарта (Я, ама той и дух ли имал?!)
Е, няма как да се избегне сблъсък... В повечето случаи на одит с консултант има поне един...
А полза от това няма никой!

5) Дали нарочно или без да се усещат някои одитори приказват глупости и консултантът се дразни, дразни, па накрая избухва! Лошо! Такива приказки са от рода на "Много Ви е дебел Наръчникът..." или "Това не може да бъде Ваша Политика по качеството!"

6) Ако е вярно това в т. 2, то при одит с консултант одиторът е по-подробен. Обратно - ако няма консултант може да се очаква едно по-толерантно отношение на одитора към клиента, което не накърнява постигането на целите на одита - т.е. клиентът печели.

7) Във връзка с горното - ако одиторът вземе да прекалява и не отчита обстановката (виждали сме как одитор иска някакъв документ, одитираният го търси като рови в папките и ръцете му потреперват от напрежение и кой знае още от какво...), колкото и да не му се иска, консултантът трябва да влезе в ролята на модератор и да разведри доколкото може одита.

Да се знае - клиентите си говорят помежду си и обменят информация кое как е станало, кой какво е правил и т.н. За някои хора клиентите така изграждат "техен профил, видян от клиент", който може никак да не е приятен и да помрачи нечия кариера...

Сега, след тези мрачни краски, да си представим нещо по-различно, което понякога се случва - дай Боже по-често... А то е, ако трите страни са толерантни и си дължат един другиму професионалното признание и уважение. Тогава и трите страни печелят от това, че всеки научава от другите нещо полезно, а работата си върви и тече към успешен резултат

И накрая нещо, което никога, доколкото знаем, никога не се е случвало - то е онова, което е писано в материала

http://www.alphaquality.org/bibl/dokladi-pred-nacionalnata-konferenciq-po-ka4estwoto/Doklad-Konferencia-2005-AQI-3.pdf

в сайта www.alphaquality.org, в раздел "Библиотека"

Сякаш е писано от дрогирани консултанти... толкова е хубаво, но е нереално!

Помислете дали да си викате консултанта на одит... И ако дойде какво да очаквате от него...





   

Няма коментари:

Публикуване на коментар