вторник, 29 март 2016 г.

Избор на консултант? Много са консултанти - как да се ориентираме?

Критерии за избор на консултантска фирма (накратко – “консултант”)

За фирмата-консултант
Консултантът е доказан с години на пазара, а не е новосъздадена или скоро създадена фирма.
Консултантът е известен в професионалната общност.
Консултантът е компетентен и решава проектите си сам, без да ползва подизпълнители.
Консултантът е имал и има клиенти, които са “знакови” в българския бизнес и администрация.
Консултантът е по-добре да е изцяло българска фирма или с доминиращ български дял.

Предимства за клиента, предлагани от консултанта
Консултантът предлага безвъзмездна помощ и след приключване на проекта.
Консултантът има опит в съответния бранш или (алтернативно!) с клиенти в друг бранш, които са сходни по големина, брой и сложност на процесите и др.
Консултантът има богат и разностранен браншов опит.
Консултантът-резидент (този, който пряко работи с клиента) при необходимост ползва “тилова” подкрепа от свои колеги.
Консултантът ползва, според случая, консултанти-“единаци” или екип от консултанти.
Персоналът е “териториално пръснат” в страната.

Персонал на консултанта
Консултантът ползва персонал с реален производствен и мениджърски опит.
Персоналът на консултанта е балансиран, по пол, възраст, състав.
Консултантът ползва персонал от млади специалисти и се грижи за въвеждането им, като им осигурява участие в проекти и обучения заедно със “стари пушки”.
Консултантът обучава и подготвя персонала си на външни и вътрешни курсове.
Консултантът има и персонал с одиторски опит (курсове за водещи одитори, одиторска практика).

Публичност и откритост
Консултантът е заявявал позициите си публично – с доклади на конференции, статии и др.
Консултантът има достатъчно информативен сайт в Интернет, включващ и референции.
Консултантът има активна преподавателска дейност – публични семинари, фирмени обучения.
Консултантът може да представи достатъчно референции от свои клиенти.

Отношения на консултанта с Органи за сертификация на системи
Консултантът работи с повече от само един или два органи за сертификация на системи.
Консултантът не гарантира “успешна сертификация, само ако сертификатор бъде еди кой си”.

Компетентност и иновации
Консултантът е запознат добре и изповядва световно известни школи (Джуран, Файгенбаум и др.).
Консултантът има компетентност, която освен стандарти за системи, включва още знания по мениджмънт и съвременни методи за управление на процесите.
Консултантът е иновативен – развива услугите си и овладява нови области на консултиране.
Консултантът ползва правилно писмено и говоримо българския език.
Консултантът има персонал ползващ чужди езици, може да работи, да създава документи и да комуникира на поне един-два чужди езици (английски, френски, италиански, руски, немски).

Система за управление на качеството
Консултантът е създал, поддържа и е сертифицирал своя система за управление на качеството.
Консултантът има валиден за момента сертификат за системата си по качеството.
Сертификатът на консултанта не е бил отнеман или сертификацията – прекъсвана

2 коментара:

  1. Повече по темата има в книгата на Анастас Кехайов "Управлявай качествено чрез ISO 9001", материала "За грехопаденията на професионалната ни гилдия" (по доклад, изнесен на Националната конференция по качеството, 2008 г.)

    ОтговорИзтриване
  2. Този материал не е писан специално за тук. Преди няколко години, шефката на една фирма помоли за помощ - как да се ориентира при избора на консултант. Това беше писано за нея. Не знам дали й е свършил работа - т.е. дали го е приложила при избор, но ако е "да" - не ние бяхме избрани. Колко ли е вдигната летвата?

    ОтговорИзтриване